Wednesday, April 22, 2009

BN Pejuang Rakyat?

Oleh Sang Kelembai Junior

Beberapa minggu kebelakangan ini, negara kecoh lagi bilamana ADUN Penanti yang juga bekas Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang, Fairus Khairuddin melepaskan jawatannya sebagai wakil rakyat kawasan berkenaan. Melanjutkan pelajaran dijadikan alasan oleh Fairus dalam mengambil keputusan sedemikian sungguhpun ramai kalangan melihat ianya berpunca daripada krisis dalaman PKR.

Walau apa pun sebab mahupun alasan Fairus meletakkan jawatan, hakikat yang harus didepani selepas ini ialah sebuah lagi PRK bakal berlangsung. Menurut rekod semenjak PRU-12 Mac tahun lalu, PRK Penanti ini merupakan PRK ke-6 selepas Permatang Pauh (26 Ogos), Kuala Terengganu (17 Januari) serta masing-masing di Bukit Gantang, Bukit Selambau dan Batang Ai (7 April).

Belum pun SPR bermesyuarat bagi menentukan tarikh PRK Penanti, sudah pula timbul cakap-cakap kononnya BN tidak akan bertanding dalam PRK tersebut. Mengelakkan pembaziran wang rakyat serta memberikan sepenuh penumpuan bagi mengukuhkan Umno dan BN dijadikan alasan oleh pihak yang melontarkan cakap-cakap tersebut bagi menyerah kalah sebelum bertempur.

Saya hanya mampu gelak kuat-kuat bilamana maklum dengan alasan nakal itu. Nyata yang melontarkan cakap-cakap tersebut mahu menipu rakyat. Menipu dengan memainkan sentimen rakyat, sedangkan semua orang tahu sebab sebenarnya bukanlah sebegitu.

Mengapa setelah kalah teruk di 4 kawasan dan menang cuma 1 kawasan PRK sebelum ini, baru cakap-cakap seperti ini kedengaran? Mengapa sesudah BN terbukti gagal meyakinkan rakyat untuk kembali menyokong mereka, timbul pula cakap-cakap 'gila' seperti ini?

Umno dan BN tidak perlu berdolak-dalih. Kalau takut, cakap saja takut. Kalau bimbang bakal menanggung malu jika kalah dalam PRK tersebut, maklumkan saja. Tidak perlulah memainkan sentimen rakyat kononnya mereka terlalu prihatin kemana hilangnya ratusan ribu ringgit yang terpaksa digunakan untuk menguruskan sesuatu PRK. Rakyat sudah jelek dan muak dengan retorik basi seperti itu.

No comments: