Thursday, October 8, 2009

Kiri atau Kanan

Kiri atau Kanan
Malaysia yang kini telah berusia 52 tahun sudah banyak menghadapi dugaan dan cabaran sebagai sebuah negara .Dengan mempunyai komposisi bangsa yang begitu ramai, cabaran-cabaran tersebut berkali-kali ganda lebih susah untuk kita hadapi dan tempuhi. Bukan sahaja bangsa malah perbezaan agama terbukti telah menyulitkan lagi “transition” Malaysia dari sebuah negara dunia ketiga kepada negara maju yang telah diutarakan oleh mantan perdana menteri Tun Dr Mahathir melalui Wawasan 2020.
Apa yang pasti kini kita sedang berada di satu persimpangan dimana kita perlu memilih hala tujuan kita sebagai sebuah negara. Kita dapat lihat dimana pihak kerajaan berada di belah kanan dan pihak “pembangkang” berada di belah kiri. Pada hemat saya antara penyebab kita sedang menghadapi masalah politik sekarang adalah kerana kita kini tiada suatu destinasi untuk ditujui. “Like a ship without a captain” itulah yang dapat saya katakana apabila melihat situasi kita sekarang. Pihak kerajaan pada saya merupakan “the safe way to go” kerana formula yang mereka perjuangkan adalah formula yang sama yang digunakan dari dahulu dan kita sudah terbiasa dan amat selesa dengan formula tersebut, manakala pula pihak pembangkang menawarkan sesuatu yang jauh berbeza daripada yang diperjuangkan kerajaan. Mereka menawarkan wadah perjuangan yang baru kepada rakyat Malaysia, sebuah formula yang belum pernah dicuba dimana hasilnya tidak dapat kita jangkakan.
Perbezaannya mudah, disatu pihak perjuangan mereka adalah berdasarkan “the norm” ataupun norma kehidupan yang dinikmati daripada datuk nenek kita sehinggalah kini. Formula mereka terbukti berkesan didalam membina sebuah negara yang aman dan makmur disamping terbukti meletakkan Malaysia dipeta dunia. Lihat saja menara berkembar Petronas, menara Kuala Lumpur, litar sepang dan sebagainya. Kini Malaysia tidak lagi dikenali sebagai negara “the country south of Thailand and North of Singapore” di kalangan penduduk Malaysia. Kita kini mempunya imej tersendiri yang telah terukir atas usaha usaha pemimpin kita yang terdahulu dan juga yang kini. Namun begitu , sejak kebelakangan ini dapat kita perhatikan sudah ada suara yang inginkan perubahan. Memang benar pihak kerajaan telah membawa kepada suatu tahap yang membanggakan, tetapi sejak beberapa tahun kebelakangan ini, kita seolah-olah nyenyak “tidur” dibuai mimpi.

Disinilah datangnya pihak pembangkang yang menawarkan suata formula yang baru untuk memacu Malaysia ke tahap yang baru. Mereka memperjuangkan “equality”, “meritocracy” dan juga gaya pemikiran yang jauh berbeza. Kepada mereka yang sudah biasa dengan norma-norma kehidupan yang dinikmati selama ini mereka sudah tentu tidak dapat menerima “pembahuruan” yang ingin dibawa oleh pembangkang. Sudah lebih setengah abad kerajaan mempin negara, dan pada hemat saya mereka telah membawa kita sejauh mungkin yang mereka mampu dengan ideology mereka. Kini sudah tiba saatnya untuk kita memberanikan diri melangkah ke era yang baru. Kita perlu berani berubah.
Amerika Syarikat kini sudahpun mampu mempunyai Presiden kulit hitam, sedangkan kaum kulit hitam dahulu dibawa ke Amerika untuk dijadikan hamba kini boleh berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan bangsa lain. China, yang pada suatu masa dahulu mengamalkan dasar pintu tertutup kini sudah berani berubah dan setelah membuka pintu kepada dunia luar , China kini merupakan sebuah negara yang paling pesat membangun dan tidak lama lagi mungkin akan mengambil alih tempat Amerika Syarikat sebagai kuasa terbesar di dunia.
Negara-negara yang disebut telah memberanikan diri untuk berubah. Persoalannya beranikah kita?

No comments: