Wednesday, April 8, 2009

BN kalah Bukit Gantang dan Bukit Selambau, tonik BN tak menjadi?

Oleh Sang Kelembai Junior

Peralihan kuasa dari Abdullah kepada Najib telah pun berlangsung kira-kira 4 hari sebelum gendang PRK 7 April lalu. Rakyat khususnya ahli Umno melihat ini sebagai satu pencetus yang bakal mengembalikan zaman kegemilangan parti Melayu itu.

Keyakinan itu makin terjelma bilamana melihat 'kesungguhan' PM baru itu melaksanakan 'reformasi' ala mee segera seperti membebaskan 13 tahanan ISA, penarikan balik larangan penerbitan Harakah dan Suara Keadilan dan janji untuk menilai semula penggunaan ISA. Sifir mereka, inilah tanda perubahan yang ditunggu-tunggu oleh rakyat.

Ditambah pula dengan talian hayat yang diberikan oleh Tun Dr. Mahathir sekembalinya beliau ke dalam Umno tidak lama selepas Najib diangkat menjadi Presiden Umno dan PM. Maka berkempenlah Mahathir semahu-mahunya, melepaskan gian dan rindu dendam yang sekian lama terpendam tatkala era Abdullah dulu.

Tak lama sebelum itu pula, kepimpinan Umno menyaksikan perubahan termasuklah Timbalan Presidennya, susunan Naib Presidennya, ahli Majlis Tertingginya, Ketua Pemudanya, Ketua Wanitanya dan tak ketinggalan Ketua Puterinya. Ditolak Khairy, kesemua yang menang itu dialu-alukan kemenangan mereka dan digembar-gemburkan dalam media arus perdana bahawa inilah barisan baru Umno yang bakal mengembalikan sokongan rakyat kepada mereka.

Dengan semua kapasiti di atas, Umno dilihat turun ke PRK Bukit Gantang dan Bukit Selambau dengan imej baru. Kepimpinannya baru, aspirasinya baru dengan harapan menagih semula sokongan rakyat yang telah hilang semenjak bermulanya transformasi politik 8 Mac tahun lalu.

Namun, takdir menentukan Umno yang memimpin BN tewas di Bukit Gantang beserta rakan gabungan mereka, MIC tumbang di Bukit Selambau. Bukan setakat tewas, bahkan dimalukan dengan kekalahan bersama majoriti yang lebih besar berbanding yang diperolehi dalam PRU-12 lalu.

Apalah agaknya silap Umno dan BN? Mereka punya kekuatan dari sudut kewangan. Dari sudut itu, mereka jauh lebih mendahului PR. Dari sudut media, sungguhpun PR tidak punya tempat dalam media arus perdana, tapi hakikatnya BN jauh ketinggalan. Jika BN menguasai televisyen dan akhbar, PR pula menguasai blog, SMS, akhbar alternatif dan macam-macam lagi.

Juga, apalah pula kata Dr. Mahathir melihat kepada situasi ini. Bukankah beliau individu yang tak habis-habis dengan teorinya mengatakan Abdullah sebagai barah dalam Umno dan kerajaan yang perlu disingkirkan? Bukankah individu yang sama juga mendakwa bahawa sokongan terhadap Umno hanya akan pulih bilamana Abdullah tidak lagi berada puncak kekuasaan dalam parti dan kerajaan? Apa lagi modal beliau selepas ini?

No comments: