Friday, December 5, 2008

Oh Melayu...

Oleh Farisz

Setelah Mac 8 2008 Malaysia telah dilanda tsunami perubahan dari segi politik dan boleh dirasai oleh kita sebagai rakyat. Begitu banyak sekali isu-isu 'besar' yang telah terjadi selepas rakyat telah memilih untuk membuka pintu kepada PR. Antara isu yang paling mendapat perhatian saya adalah isu membuka peluang kepada bukan bumiputera untuk mendapat tempat di dalam UiTM.

Pelajar UiTM dengan 'hebatnya' mengadakan demonstrasi besar-besaran menentang cadangan untuk membuka peluang kepada bangsa lain ke dalam UiTM. Kenapa? Kenapa mereka menentang dengan sesungguh-sungguhnya kepada cadangan ini? Adakah mereka takut kepada saingan? Adakah dengan membuka peratusan kecil quota ke dalam UiTM kepada bukan bumiputera akan menghancurkan 'Melayu'? Ataupun adakah kita sudah begitu lama dimanjakan sehingga menjadi bangsa yang penakut yang takut akan cabaran? Adakah sikap penakut itu sikap bangsa Melayu?

Jikalau kita marah pabila ungkapkan sahaja isu mengenai UiTM akan dicemari oleh bukan bumiputera, kita sepatutnya perlu malu berlipat kali ganda kerana bukan bumiputera walaupun tanpa institusi seperti UiTM dan sebagainya mampu untuk menguasai ekonomi negara. Kita dengan UiTM hanya layak menjadi pekerja kepada bukan bumiputera.Tidakkah ini menunjukkan kepincangan sistem pendidikan 'apartheid' yang dilaksanakan?

Tunku Abdul Aziz di dalam bukunya bertajuk 'Fighting Corruption : My Mission' berkata penubuhan 'Mara Colleges' akan menyebabkan Melayu yang belajar disana merasakan bahawa mereka adalah dari golongan 'istimewa' dan mereka tidak akan memahami langsung konsep persaingan dan sekiranya tiada persaingan Melayu tidak akan berkembang dan maju. Justeru itu, kita boleh lihat bagaimana graduan graduan Melayu tidak mampu bersaing secara kompetetif di dalam pasaran pekerjaan. Sebuah konsep yang dahulunya dilaksanakan untuk meletakkan Melayu di tahap yang tinggi sebaliknya 'backfired' dan akibatnya melahirkan graduan yang 'unemployable'. Beliau juga berkata "They are unemployable not because of any economic situation, but because they are unemployable."

Jadi sampai bila kita mahu terus mengayuh basikal menggunakan 'training wheels' dan terus leka. Pangkalnya disini, adakah kita berani untuk mengaku akan kelemahan bangsa kita dan mengetepikan ego yang besar untuk belajar daripada bukan bumiputera yang terbukti jauh lebih berjaya meskipun tidak diberi layanan 'istimewa' seperti yang kita terima?

No comments: