Tuesday, December 9, 2008

Gelombang Kedua Dilema Melayu

Oleh Sang Kelembai Junior

Dilema Melayu atau "The Malay Dilemma" adalah buku hasil karangan mantan PM Tun Dr. Mahathir pada 1970. Buku ini diterbitkan sejurus selepas kekalahannya dalam pilihanraya umum 1969 di Parlimen Kota Star. Di dalam buku itu antaranya, Tun mengecam Tunku yang dilabelkannya sebagai pro orang Cina sehingga terlalu memperkayakan mereka dan melupakan orang Melayu.

Tun memang diakui seorang yang ekstrem Melayu. Perjuangannya yang teguh berpaksikan bangsa itu menyebabkan beberapa isu yang melibatkan kepentingan bangsa Melayu turut diulas di dalam buku tersebut. Antaranya; (1) Bangsa Melayu adalah merupakan peribumi (Bumiputera) di Malaysia, (2) Bahasa Melayu adalah bahasa kebangsaan dan adalah perlu bagi bangsa-bangsa lain untuk turut mempelajarinya, (3) Sikap toleransi dan tak suka berbalah bangsa Melayu telah disalah tafsir oleh bangsa lain sehingga mereka terpaksa merempat di tanah air mereka sendiri seperti ketika zaman penjajahan British, dan (4) Tindakan tegas harus diambil untuk memperbetulkan kedudukan perniagaan yang selama ini dikuasai oleh orang-orang Cina.

Itu 40 tahun lalu. Kini, situasi hampir sama melanda. Kejayaan PR khususnya dari DAP dan PKR yang memperlihatkan kemenangan banyak calon dari kalangan bukan Melayu telah membangkitkan kebimbangan sedemikian semula. Orang-orang Melayu dimomokkan dan ditakutkan, kononnya nasib mereka akan malap jika pentadbiran negara dikuasai oleh orang bukan Melayu. Mereka akan jadi seperti Melayu di Singapura, disisih dan dinafikan hak seterusnya lupus dengan sendirinya. Lebih parah, sentimen agama turut dimainkan. Islam akan direndahkan martabat dan hak untuk mengamalkannya akan dinafikan sekiranya golongan ini dapat menguasai pemerintahan.

Ini seharusnya meletakkan orang-orang Melayu sekali lagi dalam dilema. Mereka mahukan pentadbiran negara yang bebas dari rasuah, sistem kehakiman yang bebas, badan kepolisian yang profesional, dan macam-macam lagi. Tapi, sentimen bangsa dan agama melebihi segala-galanya. Mereka tak rela demi mencapai kebebasan dan pembersihan badan-badan yang terpalit noda itu, nasib bangsa dan agama mereka digadaikan. Dengan itu, mereka akan kekal menyokong dan mengundi UMNO dan BN sungguhpun parti itu telah menunjukkan kegagalan dalam mentadbir khususnya ekonomi negara ini.

Secara peribadi, saya melihat UMNO dan BN telah berjaya memainkan isu bangsa dan agama ke atas orang Melayu. Memang pantang bagi orang Melayu jika hak dan keistimewaan mereka diganggu-gugat dan dicabar. Bermati-matian akan dipertahankan sungguhpun natijahnya bukan majoriti Melayu yang untung, tapi hanya dua tiga kerat orang politik UMNO sahaja. Sungguh memalukan bagi UMNO kerana rakyat memilih mereka bukan kerana mereka layak dan cekap mengurus negara, tapi kerana sentimen rakyat yang dipermain dan diperbodohkan mereka.

No comments: